خوابیدن روی زمین برای کمردرد خوب است یا بد؟ ترفند‌های مفید و کاربردی برای تمیز کردن و مراقبت از وسایل چوبی هشدار فرماندار طرقبه-شاندیز به گردشگران برای احتمال وقوع سیلاب (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارتباط جالب ایجاد نفخ با کمبود یک ویتامین خواص ویژه موز سیاه شده که نمی‌دانستید اعزام بیش از ۸۷ هزار زائر سرزمین وحی از ۲۱ فرودگاه کشور توضیحات جدید وزیر کار درباره حقوق بازنشستگان و اصلاح حقوق کارگران (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۲۰ درصد زوج‌های ایرانی نابارورند | حرارت موبایل یکی از عوامل ناباروری در مردان اهدای عضو بیمار مرگ مغزی به سه بیمار زندگی دوباره بخشید (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارس، پلنگ باغ وحش مشهد به دلیل شکستگی دست چپ همچنان تحت درمان است زیاد عرق می‌کنید؟ شاید یکی از این بیماری‌ها را دارید از کنار این علائم ساده نگذرید | ۳ نشانه هشداردهنده که ممکن است خطرآفرین باشند صدور مجوز واردات تجهیزات و داروهای ایثارگران با ارز ترجیحی ۸۷ هزار زائر خانه خدا از ۲۱ فرودگاه کشور به سرزمین وحی اعزام خواهند شد توضیح سازمان غذا و دارو درباره روغن‌های وارداتی آلوده وزیر علوم از ادغام دانشگاه‌های کم‌دانشجو خبر داد
سرخط خبرها

امسال ۳۶ میلیارد تومان از اعتبارات به بیابان‌زدایی خراسان رضوی تخصیص یافت | دو‌سوم مساحت استان در تصرف بیابان‌ها

  • کد خبر: ۲۱۵۴۹۸
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
امسال ۳۶ میلیارد تومان از اعتبارات به بیابان‌زدایی خراسان رضوی تخصیص یافت | دو‌سوم مساحت استان در تصرف بیابان‌ها
با وجود اعتبار ۵۶‌میلیاردی بیابان‌زدایی در سال گذشته، امسال فقط ۳۶‌میلیارد تومان اعتبار به این حوزه اختصاص یافته است.

به گزارش شهرآرانیوز شهریور سال گذشته بود که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌رضوی از خرید دو پهپاد برای حفاظت بیشتر و دقیق‌تر از اراضی ملی سرخس و نیشابور خبر داد تا این پهپاد‌ها به عنوان بازو‌های کمکی برای جلوگیری از سودجویی برخی افراد به کار گرفته شوند. حال محسن فنودی با اشاره به اینکه تعداد این پهپاد‌ها به سه مورد افزایش یافته است از پیش‌بینی برای خرید پنج پهپاد دیگر در سال آینده خبر داد.

فنودی در نشست خبری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، در پاسخ به پرسش خبرنگار شهرآرا در‌باره اعتبارات درنظر‌گرفته‌شده و مکان استفاده از پهپادها، گفت: در سال آینده و درصورت تخصیص اعتبار، خرید پنج پهپاد مد نظر قرار دارد.

وی بیان کرد: این پهپاد‌ها در شهرستان‌هایی که وضعیت حساس‌تر و اراضی صعب‌العبوری دارند (همانند کلات، کوهسرخ و...) به‌کار گرفته خواهند شد.

مشکل مجوز پرواز برای پهپاد‌های حفاظتی

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان نیز در‌این‌باره گفت: درباره استفاده از این پهپاد‌ها در عرصه‌های ملی مشکل مجوز پرواز وجود دارد. سرهنگ عباس بهزادمنش، ادامه داد: مکاتباتی با استانداری خراسان‌رضوی انجام شده است و امیدواریم که این مشکل رفع شود تا بتوانیم از این فناوری روز بیشتر استفاده کنیم.

کاهش اعتبارات بیابان‌زدایی استان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌رضوی در پاسخ به پرسش دیگرِ خبرنگار شهرآرا درباره کمبود اعتبارات بیابان‌زدایی، بیان کرد: در سال گذشته ۲۰‌میلیارد تومان اعتبارات استانی و ۳۶‌میلیارد تومان اعتبارات ملی (در مجموع ۵۶‌میلیارد‌تومان) تخصیص پیدا کرده است. با وجود اینکه امسال این اعتبارات کم شده است، هنوز امید داریم که بیشتر شود.

فنودی اولویت بیابان‌زدایی را برای شهر‌های سرخس، خواف و‌... اعلام کرد و افزود: برای سال‌۱۴۰۲ در حوزه بیابان‌زدایی ۱۶ میلیارد تومان اعتبار استانی مصوب شده است و ۲۰‌میلیارد تومان اعتبار ملی که می‌توان گفت در مجموع ۳۶‌میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است که وضعیت تخصیص آن از‌این‌به‌بعد مشخص خواهد شد. در سنوات گذشته سالانه بین ۱۵ تا ۲۰‌هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی را با اعتبارات دولتی انجام می‌دادیم.

اختلاف دستگاه‌های دولتی، راهی برای سودجویی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه این اداره در‌خصوص اراضی اختلافی با آستان‌قدس‌رضوی به دنبال تعیین تکلیف است، بیان کرد: متأسفانه در برخی از حوزه‌ها بین دستگاه‌های دولتی اختلاف وجود دارد و افراد سودجو با کسب اطلاعات در همان محل‌های اختلاف دست‌اندازی و ساخت‌و‌ساز می‌کنند. به‌همین‌دلیل کار دستگاه قضا برای رفع تصرف دشوار می‌شود.

کاشت ۲۲‌میلیون نهال در ۳ سال

فنودی با اشاره به وظیفه ذاتی اداره‌کل منابع‌طبیعی که حفاظت، احیا و توسعه اراضی منابع‌طبیعی است، اظهار کرد: طرح مردمی کاشت یک‌میلیارد درخت یکی از مواردی است که به احیا و توسعه منابع طبیعی کمک می‌کند. سهم خراسان‌رضوی ۲۲‌میلیون اصله نهال در سال است که بازه زمانی سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ برای این‌کار در نظر گرفته شده است.

او افزود: در سال اول اجرای این طرح، تعهد کاشت را ۸.۵‌میلیون اصله نهال در نظر گرفته‌ایم. تا‌کنون کاشت حدود ۳ میلیون اصله از این تعداد اجرا شده و امیدواریم تا خردادماه این تعهد اجرا شود. در‌واقع ۵۰‌درصد این طرح توسط بخش دولتی و ۵۰‌درصد دیگر توسط مردم انجام خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌رضوی با اشاره به اقلیم بیابانی دو‌سوم استان، اظهار کرد: در استان بیش از پنج‌و‌نیم‌میلیون هکتار اقلیم بیابانی داریم؛ بنابراین اولویت کار این اداره کنترل بیابان‌هاست، اما باید بگوییم که با این وسعت عرصه، در استان فقط ۱۲۰ نیروی حفاظتی داریم.

او اظهار کرد: مالک ۹۰‌درصد اراضی شهرستان سرخس آستان‌قدس‌رضوی است. وقتی‌که منابع طبیعی مالک این اراضی نیست، چطور می‌تواند حفاظت کند؟! آستان‌قدس، شرکت نفت و... حفاظت این اراضی را رها کرده‌اند و منابع‌طبیعی چطور به تنهایی پاسخگو باشد؟!

طلب ۵۰‌میلیاردتومانی از دستگاه‌های دولتی

معاون حفاظت و اراضی اداره‌کل منابع‌طبیعی خراسان رضوی نیز درخصوص درآمد‌های اداره‌کل منابع طبیعی، گفت: یکی از این موارد از محل خسارت دستگاه‌های عمرانی است، به این صورت که این دستگاه‌ها ممکن است در حین اجرای طرح‌های زیربنایی (مانند آب، برق، گاز و...) به منابع طبیعی صدمه بزنند که باید خسارت آن را پرداخت کنند. اکنون در این حوزه ۵۰‌میلیارد تومان از دستگاه‌ها طلب داریم، اما ضمانت اجرایی برای توقف فعالیت دستگاه‌ها نیز نداریم و طی یازده ماه امسال فقط یک‌و‌نیم‌میلیارد تومان از این طلب وصول شده است.

سیدرضا ابوترابی عمده درآمد منابع طبیعی را مربوط به معادن دانست و اظهار کرد: ۳۰‌هزار هکتار معادن پلاسری (معادنی که به‌صورت سطحی از آن‌ها برداشت می‌شود) در استان داریم. با وجود اینکه در قانون معادن پیش‌بینی شده است که زمانی که عرصه ملی در اختیار معدن‌کار قرار می‌گیرد، باید از عواید فروش سهم مالکانه دولت، ۸۸‌درصد به اداره‌کل صمت و ۱۲‌درصد دیگر آن سهم منابع طبیعی پرداخت شود، اما در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد.

وی با اشاره به اینکه منابع طبیعی باید این مبلغ را صرف احیای پوشش گیاهی مناطق تخریب‌شده کند، بیان کرد: اکنون درآمد استان از محل بهره‌برداری ۵ هزارمیلیارد تومان در سال است که با این احتساب سهم منابع طبیعی ۶۰۰‌میلیارد تومان است، اما امروز رقمی کمتر از یک‌درصد (یعنی حدود ۵۰۰‌میلیون تومان) به حساب این اداره واریز می‌شود. حال سؤال اینجاست که چرا صنعت و معدن سهم منابع‌طبیعی را واریز نمی‌کند؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->